pekkapylkkonen

Vanhustenhuollon tilasta ristiriitaista tietoa

Pitkää esipuhetta tähän tuskin tarvitaan, sillä jokaisella on varmasti jo välimuisti täynnä vanhustenhoitokeskustelua.

Olisi kuitenkin äärimmäisen mukava tietää mistä ristiriitaiset signaalit ja siitä seuraava joka suuntaan säntäilevä keskustelu saavat alkunsa?

Media spekuloi sillä että Esperi ja Attendo aiheuttavat mahdollisesti asiakkaidensa kuolemia ja tarjoavat muutenkin luokatonta hoitoa. Eriasteisia nootteja yksityispuolen hoidosta satelee viranomaisille ja hoitajien ammattiliitoille. Samaan aikaan THL:n asiakaskysely, sekä tänään esimerkiksi Espoon vanhuspalvelujohtajan kertomuksen mukaan heidän asiakaskyselynsä kertovat että yksityinen pärjäsi vanhustenhoidossa paremmin kuin julkinen - ja siis vielä keskimäärin merkittävästi halvemmalla hinnalla. Mikä tässä mahtaa olla totuus? Sillä on iso merkitys kun viisaat ja mahtavat rupeavat pohtimaan tulevaisuutta. Jos vika on yksityisen puolen toimintalogiikassa, johtopäätökset ovat varmasti melko erilaiset kuin jos syy vanhustenhoitopöyristymiskierteeseen löytyykin muualta. Populistiset heitot siitä kuinka "hoiva ei kuulu markkinoille" kannattaa kuitenkin jo lopettaa ja etsiä uutta älykästä sanottavaa. Kaikki kuuluu markkinoille, markkinat vaan voidaan järjestää monella eri tavalla. Tarvittaessa vaikka julkisella monopolilla jos siihen syystä tai toisesta päädytään. Toivotaan kuitenkin että siinäkin tapauksessa vanhukselle jää edes mahdollisuus kieltäytyä sen julkisen monopolin palveluista näin halutessaan - kuten markkinoilla on tapana.

Mutta jos asia on selvityksen perusteella niin, että yksityinen tuottaa parempaa hoitoa ja vielä halvemmalla, kuinka moni on valmis sanomaan että hoiva ei kuulu julkiselle sektorille?

Keskustelu ei kuitenkaan tästä juuri älyllisty ennen painavampien faktojen esiinsaamista. Siinäkin varmaan pitäisi miettiä että mikä lopulta on tärkeintä? Onko lakiin kirjattu hoitajamitoitus, vaikka ne hoitajat joisivat kahvia ja lukisivat iltasanomia koko päivän, tärkeämpi vai vähemmän tärkeä kuin asiakkaiden oma kokemus hoidosta? Vanhuksia itseään varten kai näitä palveluita tuotetaan. Ei poliittiseksi keppihevoseksi. On kuitenkin melkoisen raskasta lukea media- ja somefeediä kun poliitikko yksi toisensa perään julistaa yritysten voiton olevan tässä se ongelma.

Nokian voitoilla rahoitettiin parhaina vuosina melkoinen osa hyvinvointivaltiosta. Nokia sai runsaasti voittoa siksi, että asiakkaat arvostivat sen palveluita, ei siksi että se olisi ollut ahne ja moraaliton.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Voi olla, että tuo nykyinen hoitajamitoitus onkin liian tiukka, koska Attendokin on siitä valittanut.

https://yle.fi/uutiset/3-10639145

Varmaankin juuri näin, sillä hyvät mielessä on tietysti noissakin tapauksissa ollut.

Pekka Pylkkönen

Niin siis Attendo ei valittanut 0.5 mitoituksesta vaan 0.65 mitoituksesta joka oli määrätty heille. Perusteena oli se että kaikkien muiden ei tarvinnut noudattaa tätä.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Tiedän vastauksen kysymykseesi. THL lähetti kyselyt esimiehille, ei hoitotyötä tekeville hoitajille. Sotessa esimiehet tuovat tiukasti esille olevansa työnantajan edustajia, joten katson että THL,n kyselyt eivät ole luotettavia.

Luotettavaa tietoa saisi vain lähettämällä kyselyitä hoitotyötä tekeville kotiosoitteeseen. Kotiin siksi, että soten piirissä hoitajia liian usein painostetaan ja pelotellaan - Keppiä käytetään usein. Hoitajat ovat liian pelokkaita ja osittain siksi monikaan ei uskalla tehdä ilmoituksia vaikka näkee epäkohtia. Se on tavallaan vääränlaista pelkuruutta, mutta näin alan piirissä on toimittu alusta alkaen.

Työehdot suurissa hoivayhtiöissä ovat huonot, joten kokeneet ja ammattitaitoiset hoitajat eivät sinne halua mennä - Jos jostain syystä eksyvät sinne, lähtevät pian pois.

Pekka Pylkkönen

THL kysyi erikseen toimipaikoilta SEKÄ asiakkailta. Nyt vertasin ASIAKASkokemuksia, eli vanhusten ja läheisten omia kokemuksia hoidosta. Näihin kyselyihin esimiehet eivät vastaa.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

"Nokian voitoilla rahoitettiin parhaina vuosina melkoinen osa hyvinvointivaltiosta. Nokia sai runsaasti voittoa siksi, että asiakkaat arvostivat sen palveluita, ei siksi että se olisi ollut ahne ja moraaliton."

No miten on blogistin mielestä... onko vanhustenhoitopalveluissa asiakkaat arvostaneet palvelua vai onko palveluntarjoajat olleet ahneita ja moraalittomia?

Voittoa on tahkottu joka tapauksessa aikalailla.
Verojenmaksun (yleisen hyvinvoinnin luomisen) kanssa on sitten ollut vähän niin ja näin.

Pekka Pylkkönen

Kovasti meillä ulkopuolisilla asiasta on mielipiteitä. THL:n ASLA-hankkeessa asiaa kysyttiin asiakkailta, omaisilta ja omahoitajilta monella eri mittarilla. 90% asiakkaista sanoo saavansa apua nopeasti aina kun tarvitsee. Sen sijaan 40% pääsee aina ulkoilemaan riittävästi. 22% kokee yksinäisyyttä ja yli kolmanneksen mielestä hoitajilla on aina aikaa heille riittävästi.

Tuoltahan noita voi lukea laajemminkin. Erityisen kiinnostavaa tuossa on se, että yksityinen saa asiakkailta lähes kaikissa kategorioissa paremman arvion kuin julkinen. Kai sillä vanhuksen omalla kokemuksella on joku merkitys?

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/asla/julkinen/s...

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

"Tutkimus tehtiin lomakekyselynä niissä palveluyksiköissä, jotka päättivät osallistua tutkimukseen."

Herättää vähän kysymyksiä?
Olikohan Esperillä ja Attendolla tehty läpi firman periaatepäätös olla osallistumatta...tai ainakin valittu huolella mitkä yksiköt osallistuvat?

Tutkimusaika alkanut 2015... sinne on sen veran aikaa, että tässä välissä on ehtinyt tapahtua vaikka minkälaisia "sopeutustoimia".

En nyt ihan varauksetta tähän kyselyyn osaa suhtautua.

Täytyy kuitenkin muistaa että jopa kokoomuksessa on alettu puhua oikeustoimista näitä parempia...siis yksityisiä... toimijoita vastaan.
Ja voidaan sanoa että tämä terveydenhuoltobisnes on sen verran kokoomuksen lempilapsi, ettei ihan helpolla sieltä suunnalta aleta oikeustoimia vaatia...edes vaalien alla.
Joten onko savua ilman tulta?

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #13

2016-2018 hoitajien määrä per potilas on kasvanut merkittävästi ympärivuorokautisessa hoidossa. Hoitajia on tullut tuhat lisää ja potilaita on 700 vähemmän.

Saahan sitä varauksella suhtautua, mutta vielä parempi jos onnistuu tuomaan jotain vastanäyttöä. Esperi tosiaan sai asiakaskyselyssä keskiarvoa paremman tuloksen Espoossa, jossa kaikki yksiköt olivat mukana. Muualta en tiedä, tuon vain bongasin Hesarista.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Minä olen itse hoitsu ja minulla on tuttavia, jotka olleet erityyppisissä hoivapaikoissa töissä - kyllä se on totta että näissä hoivajäteissä on paljon ongelmia, ahneus on voittanut laadun. Pienissä hoitajien tai järjestöjen omistamissa hoivakodeissa löytyy vielä laatua tarjoavia hoitokoteja, onneksi. Näitä pitäisi suosia, mutta kun nämä jätit voittavat kilpailutuksen aina. Ja lisäksi ostavat pienet toimijat pois markkinoilta tarjoamalla hoivakodeista ylihintaa. Miksi he näin toimivat elleivät odota riskitöntä voittoa tulevaisuudessa.

Heitteillejättöä on paljon näissä hoivajäteissä mutta myös kotihoidossa on todella paljon puutteita (myös kunnallisessa, koska säästämninen on miltei ainoa kriteeri). Koska tiedän tarkalleen millainen vanhusten hoito on Suomessa, toivon että kuolen saappaat jalassa, enkä koskaan joudu täysin avuttomaan tilaan.

Sinänsä kannatan yritystoimintaa ja poikkeuksellisesti olen kiinnostunut taloudesta ja sen toiminnasta vaikka sairaanhoitaja olenkin. Olen aina säästänyt ja pistänyt rahaa sivuun ja jopa ostanut suomalaisia osakkeita. Mutta katson ettei kaikkea toimintaa voi sataprosenttisesti kilpailuttaa, ihmisiä ei voi siirtää ja heittää sinne tänne kuten tavaroita vaikka näin on viime vuosina tehty.

Suomen päättäjät ovat myös hölmöyksissään myynneet esim. Digitan ulkomaille, samoin Carunan ja Kemiran lannoitteet, joten näidenkin veromarkat menevät ulkomaille. Digitan myymimnen voi olla jopa kansallisesti vaarallista poikkeusoloissa ja mikä estää Digitan myymisen vaikkapa venäläisille jne.

Käyttäjän mattihytola kuva
Matti Hytölä

Julkisella puolella resurssit hukkuvat ylisuureen hallintoon. Hoitaviin käsiin ei sitten olekkaan varaa. Eikä vain vanhusten hoidossa vasn joka sektorilla. HUSissakin oli enemmän johtajia kuin lääkäreitä.

Käyttäjän JarmoAhonen1 kuva
Jarmo Ahonen

Vanhustenhoito ja vastaavat konkreettista käsin tehtävää työtä sisältävät tehtävät ovat voitollisen liiketoiminnan kannalta hyvin haasteellisia. Niissä tehostaminen siten, että lopputuloksen laatu pysyy samana tai paranee, on pirullisen vaikeaa.

Keinoja siihen kuinka vuodepotilaan syöttäminen onnistuu nopeammin kuin ennen on käsittääkseni mietitty hyvinkin monessa maassa ja paikassa, mutta tulokset ovat aika laihoja. Tämä siis esimerkkinä.

Hyvin äkkiä ne toimivimmat tehostamiskohteet on käyty läpi. Tuon jälkeen hinta vakioituu jollekin tietylle tasolle. Jos halutaan päästä sen alle, niin mahdolliset keinot ovat pienemmän palkan maksaminen ja se, että osa töistä jätetään tekemättä. Nythän molemmat ovat olleet käytössä.

Itse uskon, että kohtuukokoinen hyvin johdettu yksityinen hoitolaitos todennäköisesti pystyy tehokkaampaan toimintaan kuin julkinen toimija ilman hoidon laadusta tinkimistä. Tuolloin toiminta tarjoaisi yrittäjille mukavat tulot työstään ja asiallisen palkan työntekijöille.

Ongelma syntyy sitten kun rakennetaan riittävän laaja organisaatio, jolle asetataan tarpeeksi korkeat voittotavoitteet. Tuollainen laaja organisaatio ei pysty toimimaan hoiva-alan kaltaisella käsityövaltaisella alalla yhtään tehokkaammin kuin se pienempi firma. Päinvastoin. Rakenteet tuovat paljon ylimääräistä kuormaa ja voittotavoitteet pakottavat "oikomaan". Hyvin äkkiä suuri yritystoimija on tehottomampi kuin julkinen toimija ja lisäksi sen pitäisi tuottaa voittoa.

Englanninkielinen termi ilmiölle taitaa olla "diseconomics of scale".

Pekka Pylkkönen

Itse en ristiriitaisista signaaleista johtuen enää tiedä mitä uskoa. Asia kyllä kiinnostaa, joten toivon jonkun kaivavan lisää tietoa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Ehdotan, että Pylkkönen menisi nyt sinne hoitoon ja tutkisi asioita sieltä käsin. Pysyisi poissa somesta.

Pekka Pylkkönen

Miksi edes vaivauduit näppäilemään mitään?

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Tässä hyvä kooste "Iäkkäiden ihmisten palveluja ja etuuksia koskevaa lainsäädäntöä":

https://stm.fi/lainsaadanto/iakkaat-ihmiset

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Hyvä Pekka!

Ylitit itsesi!

Nokian kapulat ja vanhukset rinnakkain.

Etkö muuta keksinyt?

Pekka Pylkkönen

Kun tuotetaan palveluita, sisään pannaan resursseja ja ulos tulee palvelu. Markkinoilla pärjää se jonka palvelusta ollaan valmiita maksamaan pyydetty hinta. Niin kauan kuin hoitajat haluavat palkkaa, vanhustenhoito on yksi osa taloutta kuten Nokian bisneskin.

Jos ideologisista syistä olet valmis ostamaan paskaa kalliilla edes selvittämättä mistä maksat ja kuinka paljon, olet osa ongelmaa.

Käyttäjän PasiSalmi kuva
Pasi Salmi

Pääset jossain vaiheessa maksamaan näitä kustannuksia, kun jokin seuraava hallitus palauttaa hoitovelvoitteen omaisille, joka 80-luvulla poistettiin, vanha syytninki palautetaan. Jos sinulla on vanhempiä elossa ja jossain vaiheessa menossa hoitoon niin silloin pääset mukaan tähän riemuun, jossa lystiä on kerrakseen.

Käyttäjän PasiSalmi kuva
Pasi Salmi

Älä ihmettele, jos olet huolestunut niin lähde kiertelemään erilaisia kohteita monet ovat ns. avoimet ovet.

Sieltä sitä näkemistä riittää.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005997247.html

Yllä olevassa artikkelissa hyviä neuvoja hoivan laadun parantamiseksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset